Ziekenhuiszorg vindt plaats in een continu veranderende omgeving. Ontwikkelingen volgen elkaar op, ingegeven door de wet, door de beroepsverenigingen, maar ook door technologische mogelijkheden en/of medische vooruitgang. Het tempo hiervan gaat inmiddels zo hard, dat de “oude” manier van verbeteren (grote projecten, lange doorlooptijd) niet meer effectief zijn. De omgeving vraagt van ons om sneller met verandering om te gaan. Eén van de methodes die hierbij past betreft meer experimenteren & improviseren en waarbij fouten maken mag (uiteraard niet in het directe patiëntenproces, maar wel in een testomgeving). Deze veranderkundige aanpak wordt geboden in de zesdaagse training “Medisch Leiderschap & Continu Verbeteren”, waarbij de Lean filosofie wordt gebruikt.
Na de training weet de medisch specialist wat verstaan wordt onder Continu Verbeteren en welke technieken hierbij gebruikt worden, welke mogelijkheden dit voor de eigen vakgroep/maatschap heeft en welke implementatietechnieken daarvoor beschikbaar zijn. Daarbij leert de medisch specialist de succesfactoren en de uitdagingen die spelen bij de implementatie. Verbeterideeën zijn omgezet in concrete plannen. De medisch specialist heeft inzicht in zijn rol als Verbeterleider en weet aan welke knoppen hij moet draaien om te verbeteren.
Als Verbeterleider bent u verantwoordelijk voor het positief uitdragen en bijdragen aan continu verbeteren. U draagt zorg voor de initiatie van de benodigde verbeteringen en ondersteunt het analyseren van problemen en het genereren van verbetervoorstellen. U bewaakt de voortgang van de implementatie van de verbeteringen op de afdeling en begeleidt bij het starten en borgen van routines en methodieken voor verbeteren.
Deze Greenbelt Lean Leiderschap voor artsen is een samenwerking tussen Isala en de Lean Consultancy Group (LCG). Voorbeelden vanuit het werkveld worden ingezet om...
Ziekenhuiszorg vindt plaats in een continu veranderende omgeving. Ontwikkelingen volgen elkaar op, ingegeven door de wet, door de beroepsverenigingen, maar ook door technologische mogelijkheden en/of medische vooruitgang. Het tempo hiervan gaat inmiddels zo hard, dat de “oude” manier van verbeteren (grote projecten, lange doorlooptijd) niet meer effectief zijn. De omgeving vraagt van ons om sneller met verandering om te gaan. Eén van de methodes die hierbij past betreft meer experimenteren & improviseren en waarbij fouten maken mag (uiteraard niet in het directe patiëntenproces, maar wel in een testomgeving). Deze veranderkundige aanpak wordt geboden in de zesdaagse training “Medisch Leiderschap & Continu Verbeteren”, waarbij de Lean filosofie wordt gebruikt.
Na de training weet de medisch specialist wat verstaan wordt onder Continu Verbeteren en welke technieken hierbij gebruikt worden, welke mogelijkheden dit voor de eigen vakgroep/maatschap heeft en welke implementatietechnieken daarvoor beschikbaar zijn. Daarbij leert de medisch specialist de succesfactoren en de uitdagingen die spelen bij de implementatie. Verbeterideeën zijn omgezet in concrete plannen. De medisch specialist heeft inzicht in zijn rol als Verbeterleider en weet aan welke knoppen hij moet draaien om te verbeteren.
Als Verbeterleider bent u verantwoordelijk voor het positief uitdragen en bijdragen aan continu verbeteren. U draagt zorg voor de initiatie van de benodigde verbeteringen en ondersteunt het analyseren van problemen en het genereren van verbetervoorstellen. U bewaakt de voortgang van de implementatie van de verbeteringen op de afdeling en begeleidt bij het starten en borgen van routines en methodieken voor verbeteren.
Deze Greenbelt Lean Leiderschap voor artsen is een samenwerking tussen Isala en de Lean Consultancy Group (LCG). Voorbeelden vanuit het werkveld worden ingezet om theorie en praktijk met elkaar te verbinden. Dit doen we door, onder meer, gastsprekers en RVE Managers uit te nodigen, onderlinge samenwerking te bevorderen, maar ook door opdrachtbesprekingen en voldoende reflectiemomenten in te bouwen. Opdrachten zijn praktisch van aard en ‘on the job’.Tegenmaatregelen en oplossingen worden uitgeprobeerd en getest door de medisch specialist. Een tastbaar resultaat is het doel.
Medisch specialist start met een concreet verbeteridee van de eigen patiëntencategorie, waarbij het doel is:
- Verhogen van de kwaliteit, en/of hogere efficiency.
- Medisch specialist maakt tijd vrij om met het verbeteridee aan de slag te gaan.